Verticale portalen: hoe kan ik ze gebruiken?

Portals worden in twee groepen verdeeld, waarvan horizontale portalen die meerdere functies combineren één categorie is. De andere categorie bestaat uit verticale portalen oftewel vortals. Deze portals richten zich slechts op 1 onderwerk. Zo kan het zijn dat een portal alleen het nieuws aanbiedt of informatie verspreidt over bepaalde marktsectoren. Een voorbeeld van een dergelijke website is bijvoorbeeld deze coachinggids van CoachCircle. Hier is er sprake van een specialisatie; in dit geval "coaching" en zal de informatie die gepubliceerd worden speciaal over één bepaald onderwerp of markt gaan. Een ander voorbeeld is het  vergelijk voor een thuisstudie van Alle opleidingen en cursussen. Hier vind je een overzicht van alle thuiscursus aanbieders. Het nadeel van een portal is dat je verschillende portals moet raadplegen om informatie te bekomen over verschillende aspecten. Bij een horizontaal portaal moet je slechts 1 portaal raadplegen om verschillende informatie te verkrijgen. Het voordeel van een verticaal portaal is dan weer dat je zeer gericht te werk kan gaan om op de behoefte van je doelgroep in te spelen. Zo heeft alles altijd zijn voor- en nadelen.

Portals bevatten specifieke informatie

De grootste doelstelling van een vortal is het bereiken en informeren van een bepaalde doelgroep. Om dit beoogd publiek tevreden te stellen, wordt op dit portaal uitgebreide informatie ter beschikking gesteld van het publiek met daarboven op ook een overzicht met links waar ze nog informatie kunnen vinden. Het voordeel is dat bezoekers op deze site alle informatie en links bekomen van een bepaald onderwerp en ze hoeven daarom niet meer verschillende websites te bekijken. Alle nodige informatie over een specifiek onderwerp wordt ondergebracht op één verticaal portaal. Voor adverteerders is dit dan ook erg interessant aangezien zij zeer gericht kunnen adverteren. Als we een spelletjes portaal nemen kunnen adverteerders die als doelgroep personen geinteresseerd in games hebben, hier hun doelgroep vinden. Dat is precies de reden waarom portalen als Pokerenonline.info of Onlinegokkastensite.nl zo'n succes zijn. Ze leveren enorm veel informatiewaarde voor de bezoeker, en daardoor enorm veel bezoekers die voor specifieke adverteerders enorm interessant zijn.